Már az IKR-es időktől kezdve, immár 16 éve dolgozik a szolnoki területi központban Mari János mobil alkatrészes munkatárs, aki a Jász-Nagykun-Szolnok megye 4-es főúttól délre található részén, valamint a Tiszántúlon termelő gazdákat látja el az AGROTEC Magyarország Kft. képviseletében. Több mint 200 gazdával áll kapcsolatban, és van, hogy naponta 50 telefonhívást intéz alkatrészes ügyekben.
A 2000-es évek elején János a Tessedik Sámuel Főiskola mezőtúri Mezőgazdasági Főiskolai Karának gépészmérnök hallgatójaként két nyári gyakorlatot is az IKR Zrt. szolnoki területi központjában töltött. Ekkor elkísérhette és segíthette a szerelőket a napi munkájuk során, eközben pedig megismerte a gépeket. Aztán ahogy 2004. nyarán végzett, nem volt kérdés, hol kezdi meg a munkát: október elsején már az állomány tagja volt. Szervizasszisztens, szervizmérnök és alkatrészgazdálkodó is volt Szolnokon, mielőtt területi mobil alkatrész értékesítő lett.
16 ÉV NEW HOLLAND TAPASZTALAT
A szakember a legjobban a New Holland traktorokat szereti, valamint azt, amikor új kihívást kap a gazdáktól.
A régió gazdái régóta tudják, hogy kék a vérem. Mindig is a New Holland márkát pártoltam, mert tényleg jó gépekről van szó. A pontos és gyors munkavégzés érdekében 16 éve vezetek egy olyan nyilvántartást, amiben benne vannak a partnereim, a gépeik és a hozzájuk tartozó alvázszámok. Ha hívnak, hogy kell egy levegőszűrő, egy fülke ventilátor vagy egy szíjfeszítő a traktorhoz, nincs szükség rá, hogy megadják a gép azonosítóit. Néhány kattintással kikeresem a táblázatból, ami nagyon meggyorsítja a folyamatot.
Amikor például megkeresnek, hogy tönkrement a kombájnon valami, már van annyi rálátásom és ismerem úgy apartnereimet, hogy anélkül, hogy a helyszínen látnám, mi a gond, 95 százalékban meg tudom találni, mi a helyzet megoldása. Ez mindig nagyon jó érzés - meséli János.
Az is segíti a munkánkat, hogy a mai világ digitális technológiája a gazdákhoz is elért. Egyre több a fiatal gazda, akik aktívak a közösségi médiafelületeken, így a Messenger, a Viber és a hasonló üzenetváltó alkalmazások használata sokat fejlesztett és gyorsított a folyamatokon. Elküldik a fotót az adott alkatrészről, így sokszor nem is kell kimenni a helyszínre, egy úttal kevesebbel meg lehet oldani a feladatot. A magam részéről nagyon szeretem a katalógus használatát, amiben nagyon gyorsan meg lehet találni az épp szükséges terméket.
Nagy mértékben támogatja a munkánkat, hogy minden mobil alkatrész értékesítőnek internet elérése, laptopja és telefonja van az autóban, így, ha útközben jön a kérés, lehúzódok egy parkolóba, előveszem a számítógépet, és egyből meg tudom mondani az adott tétel árát, valamint azt is, mikorra érkezik meg a szolnoki központunkba. Sőt, igény esetén meg is rendelem, így a lehető leggyorsabban eljuthat a gazdákhoz. A digitalizált világ előtt ez a lehetőség nagyon hiányzott, a termelőnél először a helyszínenmeg kellett nézni, hogy pontosan miről van szó, majd visszamenni, megrendelni azt.
"A technika nagyon előre vitte a dolgokat, és annak köszönhetően, hogy sokkal gyorsabban ki tudjuk szolgálni a partnereket, az elégedettségük is növekszik."
Nagyon fontos, hogy a gazdák számíthatnak ránk, felvesszük a telefont, és mindig visszahívjuk őket. Az aratási szezonban pedig természetes, hogy hétvégén is elérnek minket. Ha hívnak, hogy elszakadt az ékszíj, a kombájn pedig áll a földön, segítünk, megnézzük, hogy az alkatrész hol van készleten. Elmondjuk, hogy épp Orosházára vagy hozzánk tud-e jönni érte, hogy a leggyorsabban folytathassák a betakarítást. A tisztességesen és lelkiismeretesen elvégzett munka nagyon sokat számít a partnerek szemében és mindig kifizetődik.
KÉT KANNA OLAJ TÖRTÉNETE
János egy emlékezetes esetről is beszélt.
Egy régi partnerem felhívott, hogy tudnék-e neki vinni 2 kanna olajat. Elmondtam, hogy a terv szerint aznap ugyan nem mentem volna arra, de megpróbálok úgy kerülni, hogy megoldjam. Igaz, hogy már nem volt New Holland gépe, de kimentem hozzá, néhány percet beszélgettem vele, a történet vége pedig az lett, hogy ikerkerekeket rendelt tőlünk 1,5 millió forint értékben, amit 2 napra rá ki is szállítottunk neki. A gazda nagyon meg volt velük elégedve, azóta is visszajár és folyamatosan vásárol tőlünk a gépeihez szükséges termékeket. A tanulság, hogy a jó szándék, a beszélgetés és a kapcsolattartás meghozza a gyümölcsét.
EGYBEFORRT A SZOLNOKI CSAPAT
Az AGROTEC-csapat Szolnokon régóta együtt van. A 4 szerelő, az asszisztens, a raktáros, a gépértékesítő szervizmérnök területi vezetőnk, és mi, a 2 mobil alkatrész értékesítő jól ismerjük egymást. 3 szerelő hozzám hasonlóan még az IKR-nél kezdte, a raktáros kollégánk ráadásul, még régebben van itt, mint én. Összeszokott a társaság, együtt nőttünk fel, ismerjük egymás erősségeit, stílusát és szokásait. Segítjük egymást, ahogy tudjuk. Ha a régi gépekről van szó, abban a sokat látott alkatrész-raktáros kolléga a legprofibb, amikor pedig számítógéppel kapcsolatos kihívás adódik, hozzám szoktak fordulni.
AKKOR SEM SZAKAD EL A MEZŐGAZDASÁGTÓL, AMIKOR HAZAÉR
Jászkarajenőn élek, otthon van egy kis traktorom, amivel bérmunkákat végzek azoknál a falubelieknél, akiknek kisebb földjeik és zöldséges kertjeik vannak. Délután leszállok a Ducatóról, és felülök a traktorra, ami teljesen kikapcsol. A párom szülei révén a családban van egy 100 darabos juhnyáj, annak kiszolgálásában is segítek, ott is vannak gépek, de főleg az anyagbeszerzés az én területem - mesélte.
AZ ÍGÉRET SZÉP SZÓ, HA BETARTJÁK, ÉRTÉK IS
Mari János közvetlen kollégája immár 3 éve Orosz Tibor. A szolnoki születésű, Abonyban élő fiatalember fémtechnikus gépészként végzett a Szolnoki SZC Jendrassik György Gépipari Technikum elődjében. 2015-ben került kapcsolatba a mezőgazdasággal, amikor kenőanyag értékesítő területi képviselő volt. 2018 nyarán csatlakozott az AGROTEC szolnoki gárdájához mobil alkatrész értékesítő munkatársnak. Ő biztosítja Jász-Nagykun-Szolnok megye északi részének, valamint Pest megyének a Duna vonaláig és Budapestig terjedő részét.
Bár naponta ismétlődnek a feladatok, a munka mégis változatos, mert nem vagyok helyhez kötve - mondta Tibor. Jövök, megyek, utazok és intézem a gazdák ügyeit, miközben minden nap szakemberekkel találkozok. A termelőkkel folytatott beszélgetéseket is szeretem, ilyenkor néhány perc
alatt kiderül, hogy mire lehet még igényük a jövőben. Igyekszem mindenkihez időben eljutni és betartani, amit ígértem, ezt pedig a partnerek is értékelik.
A cél nem minden esetben az eladás, hanem az elégedettség és a jó szolgáltatás, ami persze hosszú távon több eladást eredményez, mintha valaki csak az értékesítéssel törődne. Rá kell szánni az időt minden egyes gazdára, mert a mi szakmánkban is jellemző az, hogy azt kapjuk, amit adunk. Így igyekszünk sokat és jól szolgáltatni. Szezonon kívül is naponta nagyjából 25, munkacsúcsban ennek akár kétszerese a bejövő hívások száma, a kilométereket nézve pedig a havi 2-3 ezer felugrik 4,5-5 ezerre is.
Azt tapasztalom, hogy a régiónkban egyre több a fiatalabb gépkezelő és szervizes, ami az alkatrészes üzletágra is jó hatással van. Ők szinte számítógéppel és okostelefonnal a kezükben születtek, így sokszor egyszerűsítik a munkámat azzal, hogy lefotózzák és elküldik a kívánt termék képét.
A SZERVEZÉS TITKA
A csapat összetartó, segítjük egymást, az itt töltött 3 évem alatt egyetlen vitát sem láttam és tapasztaltam. Ha bármiben elakadok, Jánoshoz fordulok, aki olyan, mint egy nyitott szakkönyv, mindent tud, amit tudni érdemes. Ráadásul örömmel és szívesen segít, ahogy a társaság többi tagja is.
A partnerek megszokták, és számítanak is rá, hogy velem mindent meg lehet beszélni, a megoldásra törekszem. Igyekszem a szezonon kívül árajánlatokat, csomagokat összeállítani nekik, hogy idejében, a nagyüzem előtt el tudják intézni a rendeléseket. Egyre inkább jellemző rájuk az előre gondolkodás, többnyire becsülettel felkészülnek télen és tavasszal, hogy később ne kelljen kapkodniuk és várniuk.
Hétfőn és kedden sokan telefonálnak, akkor igyekszem minden napra egy irányt beállítani, hogy ne szállingózzak a nagy területen egyik helyről a másikra, hanem egyfelé tartsak, legyen az a Jászság vagy a Kunság.
"Törekszem rá, hogy idő- és költséghatékonyan dolgozzak, így mindenki elégedett legyen a szolgáltatással."
Az újabb mezőgazdasági gépekben már nagyon sok a számítógép vezérelte megoldás, de az alkatrész mindig alkatrész, a váltó pedig váltó marad, így alapvetően a modernebb masinák ellátása sem különbözik a régebbi típusokétól.
Cikkünk megjelent az Agro Napló című szaklapban.