Főoldal BLOG Aktualitások Özönvízben is megmentett termés, több megtakarítás: ezért fontos a jó kombájn gumi!

Özönvízben is megmentett termés, több megtakarítás: ezért fontos a jó kombájn gumi!

24. 08. 2021 , AGROTEC Magyarország Kft.

Már második éve kínozza lezúduló özönvíz a gazdákat aratás idején, miközben az érzékeny kalászos terményeknek minden késlekedés veszélyes a gombabetegségek miatt.

A kombájnok ázott talajokkal folytatott küzdelmében felértékelődik egy sokszor elhanyagolt terület a gépkarbantartásban: a járószerkezeté. Pedig egy jól megválasztott és szakszerűen futtatott kombájn gumin vagy gumihevederen sok múlik. Tonnákban mérhető extra terhelést biztosíthat fordulónként, faragja a költségeket a hosszabb élettartammal, értékes napokkal tolhatja ki a munkavégzést. Míg a tévedés a sárban elakadt betakarítógép, defekt okozta kiesés vagy a megcsúszások miatt fájó veszteség.

A New Holland gépek hivatalos márkakereskedője, az Agrotec Magyarország Kft. részéről Zeke István alkatrész termékmenedzserrel és Lőrincz István New Holland termékmenedzserrel összegyűjtöttük, mire figyeljenek azok a gazdák, akik a kombájnok járószerkezeteiből is szeretnének előnyt és megfogott költséget kihozni minden nap!
 
 

1. Kombájn gumi: keressük a CHO abroncsokat, ha számít a teljesítmény és a takarékosság!

Zeke István szerint, jelentőségükhöz mérten sajnos indokolatlanul keveset törődnek ma a gazdálkodók a járószerkezetekkel. Ez alól a kombájn gumik sem jelentenek kivételt. „Pedig egy szett mezőgazdasági gumiabroncs a teljes vételár 8-12%-át is kiteheti egy-egy gépnél, ráadásul mind a fogyasztást, mind a terhelhetőséget befolyásolja a minősége.” – vág bele a szakértő.
Az alkatrész termékmenedzser szerint a talajok minőségéhez, feladatokhoz, közúti vonulások arányához hangolt mezőgazdasági gumiabroncsválasztás jelentősen kitolhatja az élettartamot, ami már önmagában nagy megtakarítás egy gazdaságnak.
 
„A jobb minőségű kombájn gumiabroncsok darabárai még a kisebb, 650-es betakarítógépeknél is 4-500 ezer forinttól a milliós összegig rúghatnak, fel egészen a 900-as gépekig, ahol az ár nagyságrendileg 800 ezer - 2 millió forint. Számít, hogy ezeket milyen időközönként kell lecserélni, ahogy az is, hogy az eltérő gumifajták más-más terhelhetőséget biztosíthatnak a gépeknek. Befolyásolják ugyanis, hogy hány tonna terméssel képes teljesíteni egy kombájn egy fordulót. Ezt hamar megérzi a gazda pénztárcája a szezonban!”
Az a gazda, aki a kombájn gumival is a nyereséget célozza, Zeke István tanácsát követve ma a CHO-val (ez a ciklikus betakarítási műveleteket takarja) jelzett abroncsokkal kéri a gépet, vagy ezekre cseréli a járószerkezeteket.
 
Ezek a kombájn gumik speciális kialakításuknak hála:
 
  • Képesek még a csúcskategóriás, nagy teljesítményű kombájnokat is gond nélkül kiszolgálni. Készítésükkor ugyanis ügyelnek rá, hogy nagy térfogattal, alacsony légnyomás mellett működve kisebb talajtaposással legyenek teljesíthetőek velük az aratási műveletek.
  • Ezeknél az abroncsoknál a karkasz kialakítása újszerű, az oldalfalvédelem túlterhelés esetén is megelőzi a sérüléseket, a megerősítéshez használt többrétegű poliészter övekkel kimagasló stabilitást, kezelhetőséget és menetkomfortot garantál.
  • Tovább használhatjuk a kombájnt nedves talajon, mint egy hagyományos gumiabronccsal!
 
Használatuknál a következőkre figyeljenek a kombájnok gépkezelői:
 
  • A maximális terhelés mellet 10-15 km/órás sebességet ne lépjük túl.
  • A kombájnnal maximum 1,5 km-es távolságot járjunk be maximális terhelés mellett.
„A CHO abroncsoknál is folyamatosan követjük az összehasonlító tesztek eredményeit, és csak a legkiválóbb márkák termékeit tartjuk készleten. Ezeket 18 mobil alkatrészárustól az ország egész területén beszerezhetik a gazdák az Agrotec Magyarország Kft.-től” – emeli ki Zeke István.
 
 

 2. Megfelelő típus, ellenőrzött keréknyomás, időszakos átvizsgálás: tonnákban mérhető pluszt jelenthet a kombájn gumiabroncs!

Ha szeretnék hosszan kiélvezni egy jó járószerkezet nyújtotta előnyöket, akkor a gazdáknak abroncsaikat nem elég egyszer felfújni, feltetetni. Zeke István hangsúlyozza: legyen egy kerék bármilyen kiváló anyagból is, idővel valamennyi levegő elengedhetetlenül kiszökik a belsejéből. Ahhoz, hogy minden rendben legyen, ha nem is napi szinten, de rendszeresen ellenőrizni kell az értékékeket!A szakember szerint ezt gyakran az is nehezíti, hogy a termelők nem ismerik a javasolt nyomásértékeket, inkább találomra fújják fel a kerekeket.

„Ez egy olyan problémaforrás, amit könnyen lehetne orvosolni. Amennyiben egy gazda bizonytalan ezen a téren New Holland gépénél, nyugodtan telefonáljon be a területileg illetékes Agrotec Magyarország központba. Számunkra a hosszú távon elégedett termelők a legfontosabbak, örömmel segítünk a kérdésben.”
A szakember szerint hasonlóan fontos, hogy a kerék típust is a gyári javaslatoknak megfelelően válassza ki a termelő, hiszen tonnák múlhatnak rajta kombájnteljesítményben.
„Választhat egy gazda egy kiváló 172A8-as teherbírású abroncsot a betakarítógépére, ha arra egy 178A8-as teherbírású lenne a szakszerű választás, akkor máris 1-1 tonnával kevesebbet tud a kombájnja kerekenként. Ez a szezonban olyan hátrány, amit jobb elkerülni.”
 
 

3. Ami ne maradjon el: szezon előtt és után a járószerkezetek szemrevételezése!

Zeke István elismeri, attól nem kell tartania a gazdának, hogy egy kombájn gumi elkopik. Azonban az elöregedésből fakadó problémák már annál inkább problémaforrást jelentenek!
„A tavalyi évben, de már az idei szezonban is sok olyan SOS megkeresést kaptunk, hogy a táblán kapott defektet egy kombájn és nyakukon az ítéletidő. Ilyenkor tudjuk, hogy egy jégverésben kint maradt termés elviselhetetlen kár egy gazdának, így ha tehetjük, azonnal szállítunk, segítünk. A gyakoribb 800-as, 900-as kombájn gumikból ehhez mindig van készleten. Azonban jobb előre gondolkozni és megelőzni a bajt ezen a téren is.”
 
 

4. Spóroljunk a talajmunkán, használjuk ki a művelési időablakokat hevederes kombájnnal!

Egy modern kombájn ma 20 tonna körüli önsúllyal bír, amihez társul egy 3-5 tonna közötti vágóasztal, plusz a termény. A lezúduló esők miatt az aratási szezonban, különösen öntés- vagy perctalajokon ezért értékes napokat veszítenek a betakarítógépekkel a termelők. Akik mégis belevágnak a munkába, csak foltokban tudnak haladni irreálisan megugró fogyasztási értékek mellett.
Vagy választhatnak gumihevederekkel felszerelt kombájnt is! A járószerkezet ára első ránézésre borsosnak tűnhet, azonban Lőrincz István New Holland termékmenedzser szerint, akik már váltottak, sosem csalódtak.

„Egy megbízható gumihevederes járószerkezetet ugyanis úgy alakítottak ki, hogy mindegy, mennyire extrém az időjárás, ki tudja tolni a segítségével a gazda a gépek kihasználtságát. Ez azt jelenti, hogy tavasszal korábban gördülhetnek ezekkel az erőgépek a földekre, míg aratásnál egy kombájnál azt, hogy akár csak napokkal később kell leállniuk, mint a hagyományos abroncsokkal szerelt konkurenciának, vagy nem kell megvárniuk a fagyokat az őszi aratási szezonban. Nem mellesleg úgy, hogy még ilyen körülmények között sem teszik tönkre a talajt! Ugyanis egy gumiheveder felfekvőfelülete a többszöröse a gumiabroncsokénak! Nem véletlen, hogy Magyarországon is megsokszorozódtak az ilyen gépek eladásai az utóbbi pár évben. Egy ítéletidőben kint maradt termésnél nincs ugyanis drágább, és ezt egy gumihevederes nagyteljesítményű kombájnnal biztosan el lehet kerülni!”
 
 

5. Arassunk maximális gyorsasággal, tökéletes talajkövetéssel, gyári New Holland SmartTrax gumihevederekkel!

Amennyiben a gazda úgy dönt, gumihevederes járószerkezettel maximalizálja betakarítógépe hatásfokát, Lőrincz István szerint egyértelműen a gyári megoldásoké az előny ezen a téren. Ez sebességre, talajkövetésre, terhelhetőségre egyaránt igaz.
„A New Holland kombájnoknál a gyárilag szerelt gumihevederes megoldásokat SmartTrax név alatt találják meg a gazdálkodók. A gyárilag szerelt megoldások előnye, hogy szerkezetileg, súlyelosztásilag ezek használatához alakították ki a gép vázát és a hajtást. Szemben az utólag felszerelhető változatokkal, amelyek lassítják a kombájnt, a stabilitást és a mozgékonyságot is csökkentik, egy SmartTrax gumihevederrel semmi ilyesmi nem tapasztalható. Speciális háromszögformájuknál a felső nagy fogaskerék adja a meghajtást, míg az alsó görgők feszítik a hevedert. A Terraglide modelleknél mindezt hidraulikus rázkódásvégelem egészíti ki. Itt 2-2 munkahengerhez kapcsolódik 4 pár teherviselő görgő – bármilyen kilengéssel, egyenetlenséggel képesek megbirkózni, sokkal komfortosabb munkavégzést biztosítanak a gépkezelőnek. Nem mellesleg ilyen futóművel a gép gond nélkül haladhat maximális sebességgel is, minimális talajnyomással. Összehasonlítva ugyanis a hagyományos abronccsal, a SmartTrax 325%-kal nagyobb felfekvő felületen osztja el a gép súlyát. Jelenleg 3 szélességben találunk modelleket: 45,7 cm, 61 cm, 76,2 cm. Megfelelő választás esetén így a közúti vonulás is megoldható, hiszen a gép szélessége belefér majd 3,5 méterbe. Karbantartásukról szintén kedvezően tudok nyilatkozni: a New Holland kombájnokhoz gyártott gyári változatoké nem bonyolultabb más járószerkezeteknél. A gumiheveder görgőinek közepén található ablakokon tudja a gépkezelő ellenőrizni az olajszinteket, ezt kell szemrevételezni, valamint időközönként az egyenes futását kell a gumihevedernek beállítani. A hevederfeszesség a kabinból egy gombnyomással állítható, így minden karbantartás pofon egyszerű és időhatékony.”
 
Cikkünk megjelent az agroinform.hu szakportálon és Agrár Horizont kiadványunkban.

AGROTEC Magyarország Kft.
Cím
: 2900 Komárom, Puskás Tivadar utca 4/a

Telefon:
+36 34 568 520

E-mail
info@agrotec.hu

Írj nekünk

Személyes adatait a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályok szerint kezeljük.