A cég egyetlen hivatalos munkatársakén ekkor fordítja el a kocsikulcsot, hogy egy szinte alvás nélkül eltöltött országjárással megpróbálja átmenteni a gazdáknak azt, amit a New Holland mezőgazdasági gépekkel végzett munka jelentett. Ahogy a hozzá csatlakozó másik régi new hollandos szakember, a későbbi vevőszolgálati vezető, Csuport Zoltán fogalmaz, igazi partizántevékenység kezdődött, hogy meggyőzzék a csapatot, együtt, új hivatalos márkakereskedőkként nemcsak folytatni tudják, amit elkezdtek, de végre lehetőségük lesz jobban csinálni. 10 év telt el, a cég megduplázta a telephelyei számát, megtízszerezte a forgalmát, és az ország harmadik legnagyobb gépkereskedőjévé vált.
A jelenig vezető út legfontosabb állomásairól kérdeztünk, de az is kiderül, miért vannak itthon kivételezett helyzetben a New Holland gépeket választó gazdák a kontinensen.
Illés Zoltán: Egy hétig nem aludtunk, de hittünk benne, hogy átmentjük a csapatot és azt a tudást, ami a New Holland márka hátterét egyedülállóvá tette itthon.
14 telephely országosan, 248 fős létszám, 47 milliárd forintos árbevétel 2022-ben – a legfontosabb számok, amik leírják a hazai gépkereskedelmi dobogó első helyéért hagyományosan vetélkedő
AGROTEC Magyarország Kft. jelenét.
2013-ban mindez mégis egy hajszálon múlt, hiszen a piac átalakulása miatt egy új céggel és mindössze két veterán szakértővel
versenyfutás kezdődött annak az egyedülálló háttérnek az átmentéséért, amivel a gazdák a New Hollandokkal végzett mezőgazdasági munkát azonosították. Európában ugyanis a hazai az egyetlen márkakereskedői csapat, amely a „kék-sárga” gépek értékesítését a gazdákkal közvetlen kapcsolatban végzi, így úttörő szerepet vállal abban, hogy a gépfejlesztés lekövesse a hazai igényeket.
„
A sikeres mezőgép-értékesítő legfontosabb feladata, hogy olyan műszaki hátteret biztosítson, aminek köszönhetően a gazdák munkája a lehető leggördülékenyebbé válik. Ehhez nemcsak megbízható munkagépekre, traktorokra vagy kombájnokra és azok értékesítésére, de
egy kiváló csapatra is szükség van. Ahol ismerik, mire képesek a gépek, milyen tudást kell megosztani a gépkezelőkkel, hogy ezt a termelőkapacitást ki tudják aknázni, majd ha karbantartási vagy üzemzavar-elhárítási feladat van, akkor ez a lehető legrövidebb idő alatt teljesítsék. New Holland márkakereskedőként dolgozni
2013-ban azt jelentette, hogy megközelítőleg
1500 kombájn és 5000 traktor estében számíthatnak ránk ilyen téren a gazdák. Épp ezért,
amikor ugyanabban az évben különböző problémákat követően a gyár úgy döntött, megszakítja a kapcsolatot az akkori importőr céggel, munkatársi oldalról azt éreztünk, lépnünk kell, át kell mentenünk a termelőmunka alapját jelentő tudást és ahhoz a csapatot a New Hollandokkal dolgozó partnereknek. Ez az elképzelés szerencsére egybecsengett azzal, amit a márka új magyarországi hivatalos forgalmazójaként színre lépő cseh AGROTEC csoport szeretett volna elérni, így szinte azonnal és teljes erőnkkel munkának láthattunk, immár velük közösen” – meséli a kezdetekről
Illés Zoltán.
Az AGROTEC csoportnak és a mögötte álló AGROFERT cégegyüttesnek köszönhetően, amely a Közép-Európa legnagyobb agráripari vállalattömörülése, ugyan az anyagi mozgástér gyakorlatilag korlátlan volt, de
akadt egy szépséghiba: a váltást az őszi betakarítási szezon idején kellett levezényelni. A papíron szeptember 1-én induló AGROTEC Magyarország Kft.-nek pedig nem volt más bevethető munkatársa ekkor, mint az ügyvezető, Illés Zoltán.
A történetbe itt csatlakozott be
Csuport Zoltán, aki később az AGROTEC Magyarország Kft.
vevőszolgálati vezetőjeként a munkatársak felvételétől kezdve a vállalati folyamatok standardizálásán át a telephelyek kiépítéséig bezárólag mindenből kivette a részét. Azonban 2
013. augusztus végén még akadt egy ennél is fontosabb feladata: ekkor még inkognitóban
becsatlakozott, hogy meggyőzze a régi munkatársakat, kövessék őt és Illés Zoltánt, és közösen csináljanak egy olyan márkahátteret, ami túlszárnyalja az addigi eredményeket.
„
Telephelyet lehet bérelni, szerszámokat lehet vásárolni, de a lelkes szakember olyan kincs, amit megtartani kell, mert pótolni sokkal nehezebb. Épp ezért még nem is volt nyilvános, hogy a gyár felmondta a márkakereskedői szerződést az IKR-rel, nekünk már volt egy hallgatólagos megállapodásunk, hogy egyben tartjuk a csapatot. Nem akarok sebeket feltépni, a legfontosabb, hogy addigra már sokan érezték úgy, hogy vannak problémák a régi cégben, hogy számos területen lehetne hatékonyabban, jobban csinálni a dolgokat. Ezért,
amikor az új, cseh tulajdonosi oldalról látszott, hogy ebben hajlandóak partnerek lenni, hagyják, hogy megvalósítsuk az elképzeléseinket, mert ők is egy jó céget szeretnének, akkor belevágtunk. Ma már érthetetlen optimizmusnak tűnhet, de én egy percig nem kételkedtem a sikerben. A New Holland nem fizet azért, hogy itt dicsérjem, de
a márkakereskedői csapat 99%-a nem muszájból foglalkozott addig se a gépekkel, hanem szerelemből, mert jó gépek. Biztos voltam abban, hogy ha jobb körülmények között azért dolgozhatunk, hogy ez jó legyen, akkor velünk tartanak” – emlékszik vissza
Csuport Zoltán.
Ezzel vette kezdetét az az országjárás, ami alvásból nem sokat hozott a résztvevőknek, viszont október elejére 89 fősre duzzasztotta az AGROTEC Magyarország csapatot, amellyel decemberre elérték a 143 fős létszámot, lehetővé téve a zökkenőmentes átállást a partnereknek.
„
Még a dátumra is emlékszem,
augusztus 26-át írtunk.
Gyakorlatilag három nap alatt körbeutaztuk az országot, a kollégákkal csoportokra osztva találkoztunk. Hétfő reggel indultunk, Pécs, Marcali Sárvár, Komárom, másnap Szekszárd, Baja, Orosháza, és talán Debrecenben fejeztük aznap be, majd következett Szolnok, Füzesabony, Bábolna, Nagyigmánd.
Alig aludtunk, de végig megvolt a pionír szerep izgalma, motiváltak voltunk, mert hittünk benne, hogy ez valami újnak, jobbnak a kezdete. Szerencsére mindenki más így érzete, rendkívül sok energiát, ötletet, pluszmunkát beleadott mindenki, akár felszerelést is, amíg rendeződtek a feltételek, hogy sikerre vigyük az indulást.
Külön-külön elbuktunk volna, de együtt sikerült. Ma már elsőre kevesen értik, de ezért is lett az AGROTEC jelmondata, hogy »Egységben az erő«.” – idézi fel Illés Zoltán a kezdeteket.
A sikerek felé vezető úton azonban nemcsak a törzsgárdáé minden érdem, a cégnél legalább ilyen fontosnak tartják, hogy a partnerek is kitartottak a New Holland mellett, kérdés nélkül „követték” a szerelőket és az értékesítőket az új cégbe is. Ezek a vásárlások tették lehetővé, hogy a márkakereskedőként kitűzött küldetés valósággá váljon. Hasonlóan fontos szerep jutott a folytatásban az új mukatársaknak, hiszen a bővüléshez elengedhetetlen volt, hogy sikeresen vigyék tovább az eredeti szellemiséget, megtalálják a közös nyelvet a gazdákkal.
Illés Zoltán szerint mindez azért is fontos, mert így olyan New Holland kereskedői csapat maradt Magyarországon, amelyik közvetlenül tartja a kapcsolatot a gazdákkal.
„Együtt csináltuk meg egy nagy családként. Régi és új kollégák, valamint az ügyfeleink lépésről lépésre. A közös munkának köszönhetően az első pillanattól megvolt egy olyan kincs, amit cseh tulajdonosok nem is reméltek: egy komplett csapat, egy jól működő cég. Mindenkinek köszönjük a bizalmát, akik ezt lehetővé tették!”
Az AGROTEC Magyarország a közös munka eredményeként őrizhette meg egyediségét a New Holland márkakereskedők között, úgy robbanhatott be a piacra, hogy a gazdák nem éreztek űrt a New Hollandok hátterében.
„Más piacokon a hivatalos márkakereskedő független gépkereskedő cégekkel dolgozik pluszban, ez a plusz láncszem nálunk hiányzik. Az előnye, hogy sokkal gyorsabban, közvetlenül tudjuk eljuttatni a partnervisszajelzéseket a gyárba, rövidebb a reakcióidő a fejlesztések vagy javítások terén. Ennek az előnyeit nemcsak a gazdák érzik, de a gyár is, ennek köszönhető, hogy egyre több gépfejlesztést és protoptípus tesztelését hozza hazánkba a CNH csoport.” – emlékszik vissza Illés Zoltán.
Együtt, egységben, úgy, hogy jó legyen – egy országos cég építésében a szabadság annyira felelősség, mint lehetőség
A szakértői háttér és a források tehát rendelkezésre álltak, hogy az AGROTEC Magyarország Kft. berobbanjon gépkereskedőként a magyar piacra. A hosszú távú siker viszont már azon múlt, milyen gyorsan tudják kibővíteni az IKR-es időkből megörökölt infrastruktúrát, képesek lesznek-e olyan vállalatirányítási rendszereket építeni a cégnél, ami lépést tud tartani a precíziós gépgyártás miatt felgyorsult piaccal.
Csuport Zoltán hangsúlyozza, mindez 3-4 éven át megfeszített munkát és folyamatos kreativitást követelt a csapat minden tagjától.
„Miután a működés feltételeit sikerült megteremteni, elkezdtek működni a dolgok, eljött az ideje a finomításoknak és a fejlesztéseknek. Az hatalmas lökést jelentett, hogy itt tulajdonosi oldalról nem azt éreztük, hogy ráterelnek minket egy előre megtervezett folyosóra, és arról nincs kijárat, csak előre vagy hátra, hanem valami újat csinálhatunk szabadon.
Törekedtünk a legjobbra, amit 3-4 évig rengeteg plusz munkával lehetett csak elérni – házon belül ezért is volt akkoriban afféle jelmondatunk a kollégákkal az, hogy »Jó legyen!«.
Sokat könnyített a dolgunkon, hogy az IKR szántóföldi növénytermesztéshez kapcsolódó tevékenysége az IKR Agrár Kft-n keresztül szintén egy új testvércégbe került, így a telephely használat az ország 7 pontján megoldott volt. Azonban akadtak helyszínek, ahol a színvonalas munka csak komoly felújítások után indulhatott meg, illetve a jelenlétünk erősítéséhez új telephelyek is kellettek.”
A korábbi vevőszolgálati vezető, aki ma az AGROTEC Magyarország Kft. öntözési üzletágát irányítja vallja, ezeknél a fejlesztéseknél a szabadkéz pedig azt jelentette, hogy szinte mindent nulláról, saját kreativitással kellett megálmodnia a csapatnak.
„
A forrás biztosítva volt, de ezen felül minden további részletet nekünk kellett kitalálni: hol mire, milyen anyagokkal, milyen felosztással lesz szükségünk a dolgokra, majd ezt nekünk is kellett átadni az építészeknek.
Emiatt fordultak elő például olyan időszakok, mint amikor az IT-s kollégával ketten átköltöztünk a 30%-os készültségben lévő új komáromi központba, így volt időnk kitalálni, hol legyenek a konnektorok, a villanykapcsolók, merre nyíljanak az ajtók, úgy, hogy közben a munka se álljon le. Ez teljesen más világ volt, mint egy már 100%-ban kiépült cégben dolgozni, ahol fix emberek és megoldások vannak mindenre. Illés Zoltán szerintem akkoriban annyit járt ki céges megbeszélésekre a cseh központba a jogharmonizációs kérdések megvitatásától kezdve a magyar piac sajátosságainak finomhangolásáig, hogy kaphatna egy tiszteletbeli állampolgárságot. A végeredmény tükrében viszont megérte.”
A stabil alapoknak köszönhetően az AGROTEC Magyarország Kft. folyamatosan növelte telephelyei számát az országban, a régi szervizállások megújultak. Illés Zoltán szerint mindez jól látszott az eredményeken is, hiszen míg
a régi márkakereskedői háttér évente 150-200 New Holland traktort értékesített, az AGROTEC Magyarországgal évente átadott 300 új erőgépre emelkedett.
„Az, hogy az IKR Agrár Kft.-vel az eredeti 7 telephelyen gyakorlatilag társbérletben éltünk, mindkét félnek nyereséget jelentett, hiszen az inputanyagoktól a gépekig a megszokott arcokkal folytathatták a munkát a gazdák. Azonban
sok téren komoly felújításokra, illetve komplett új, zöldmezős beruházásokra volt szükségünk, hogy a New Hollandhoz méltó műszaki hátteret építsünk ki a teljes országban.
2014-ben vásároltuk meg az
új szentlőrinci központ és a
komáromi cégközpont ingatlanjait, ahol a beruházásoknál tényleg csak az számított, hogy a végeredmény jó legyen. A komáromi fejlesztésekre csak önmagában 1 milliárd forintot költöttünk, abban az évben költözött be a vevőszolgálat, majd 2015-ben követte ezt a komplett stáb is.
2015-ben zöldmezős beruházásként építettük fel az új területi központot Füzesabonyban,
2016-ban a
szekszárdi telephelyet újítottuk fel, 2017-ben
Marcaliban építettünk fel egy teljesen új központot, a sort pedig
2018-ban Baján, majd
2020-ban Enyingen átadott márkaképviseleteink folytatták modern raktárral, kulturált várótérrel, kiválóan felszerelt szervizállásokkal. Hatalmas utat jártunk be ezen a téren is, és még korántsem értünk a végére. A mezőgépek teljesítménye, összetettsége ugyanis egyre gyorsabban fejlődik, minőségi műszaki hátteret csak akkor tudunk fenntartani, ha növeljük, közelebb visszük a gazdákhoz a szolgáltatásainkat.”
Három pillér kényes egyensúlya a sikerhez: boldog munkatársak, boldog cégvezetés és boldog partnerek
A piacon 10 éve sikeres és egyre bővülő gépértékesítő cég pályára állításához ugyan a csapat és az infrastruktúra nélkülözhetetlen, de a receptből a boldogság sem hiányozhat. Ezen a ponton Illés Zoltán és Csuport Zoltán egyformán nyomatékosítja, hogy ez nem valamiféle rózsaszín köd, hanem annak elismerése, hogy a márkaélményre nemcsak a gazdáknak, de a munkatársaknak is szüksége van.
„Egy sikeres cégben három elvárásnak kell egyszerre érvényesülnie: hozni kell a számokat, hiszen nyereség nélkül nincsenek fejlesztések, elégedetlen a tulajdonos, nincs miből béreket fizetni, a partner boldogsága alapvető, hiszen ezért dolgozunk, de a munkatársakról sem szabad megfeledkezni.
A kulcs az egyensúly,
hiszen ha drágán dolgozunk, akkor a partnerek nem minket választanak, ha olcsón dolgozunk, akkor nem marad fenn a cég, ha feleslegesen sokat dolgozunk, akkor elveszítjük a kollégákat, akik a munkákat elvégzik. Ehhez a tervezés ugyanúgy kell, mint az átláthatóság. Senki nem mosolygott, amikor meg kellett barátkoznunk az olyan programokkal, mint az SAP, de ahhoz, hogy a 14 területi központ ne viselkedjen 14 különálló cégként, ezek a standardizációs folyamatok is kellettek” – fogalmaz Csuport Zoltán.
Illés Zoltán szerint azt, hogy az egyensúly megtalálása sikeres volt, a cég eredményessége is mutatja, hiszen egyetlen olyan év sem akadt, amikor nem érték volna el a kitűzött üzleti eredményeket, ráadásul a csapat is egyre bővül az évek során.
„
10 év alatt megtízszereztük a saját tőkénket, miközben a 2022-es évre az árbevétel is új rekordot, 47 milliárd forintot tett ki.
A szakembergárda is folyamatosan bővül: 2013-ban 141 fő dolgozott a cégnek, 5 évvel később már 211, ma 245 munkatárssal szolgáljuk ki a gazdálkodókat.
Az AGROTEC Magyarország esetében fontos kiemelni, hogy a cseh anyacéghez hasonlóan nyitott szemmel figyeli az üzleti környezetet, és ha új lehetőség kínálkozik, bővíti a portfólióját.
2015 végén kezdtük meg kiépíteni saját jelkorrekciós szolgáltatásra építve a
precíziós gazdálkodási üzletágat,
2016-ban a Lindsay öntözőberendezések márkakereskedőiként megalapítottuk az
öntözési üzletágat,
2017-ben beléptünk a piacra, mint a
New Holland építőipari gépek hivatalos forgalmazói is. A lehetőségeket a jövőben is keresni fogjuk, az elkövetkezendő években is számíthatnak a munkánkra a partnerek.”