Egy szett mezőgazdasági gumiabroncs ugyanis egy erőgép árának akár 8-12%-át is kiteheti, a rossz választás így önmagában is sokba kerül. A sorhoz ekkor pedig még nem is írtuk hozzá a megugró szlip miatt megnövekedett taposási kár vagy az attól elválaszthatatlan magas fogyasztás extra költségeit.
Zeke István, a New Holland mezőgazdasági gépek magyar forgalmazójának, az AGROTEC Magyarország Kft. alkatrész termékmenedzserének segítségével ezért azt nézzük át, hogyan válasszunk, tartsuk karban az erőgép futóművét a tavaszi szezonmunkák előtt.
Sose felejtsük: a traktor teljesítményének fele múlhat a jó traktorgumikon!
Jobb mezőgazdasági gumiabroncs kisebb szlipet, a kisebb szlip alacsonyabb talajtaposást, az pedig kisebb költségeket jelent a gazdának. Zeke István szerint ez a legfontosabb, amit a gazdálkodóknak észben kell tartaniuk, amikor a tavaszi szezonmunkák előtt nekilátnak erőgépeik felkészítésének. Azon a négy ponton ugyanis, ahol az erőgép összekapcsolódik a talajjal, rengeteg múlik.
„Az aszály miatt ma az agráriumban az egyik legfontosabb szervezőelvet a költséghatékonyság jelenti. Ez a legtöbbször nagy teljesítményű gépek beszerzését jelenti, amivel kevesebb menetszámmal, kevesebb embererővel, rövidebb időablakokkal is tarthatják a termésátlagokat a gazdálkodók.
A teljes képhez fontos azonban kiemelni, hogy mindegy, mekkora a traktor, a talajra a teljesítményét a futóművei segítségével adja le. A járószerkezeti vesztségek, gördülési ellenállás miatt ez pedig még akkor is (!) csak 50%-a a motorerőnek, ha jól választottunk traktorgumit vagy épp felnit. Rosszul karbantartott gumiabronccsal, rosszul választott felnivel vagy egy olcsó, de minőségileg nem megfelelő futóművel ráadásul minél nagyobb a gép, annál nagyobb a kockázat.
A kopott gumival ugyanis sáros talajon megnő a szlip, ami így a fogyasztást és a talajtaposást is megemeli. Normál estben a szakemberek egy évben 5-10%-os taposási kárral számolnak, ez kezelésenként 5000 Ft, teljes évben több mint 20 000 Ft veszteség hektárra vetítve.
Az erőgép futóműveinél a tudatossággal ez elkerülhető, tegyünk így!” – vallja az AGROTEC Magyarország Kft. szakértője.
Hogyan válasszunk szakszerűen iker- vagy művelőkereket, traktorfelnit és mezőgazdasági gumiabroncsot a traktorra?
Mire ügyeljünk a mezőgazdasági gumiabroncs, iker- és művelőkerék, traktorfelni kiválasztásakor?
Gondolkozzunk a talajtömörítő hatást csökkentő ikerkerekezésben vagy a későbbi mechanikus talajmunkákat könnyítő művelőkerekek beszerzésében. Az AGROTEC Magyarország alkatrész termékmenedzsere szerint van néhány univerzális szabály gumi- és felnivásárlás terén, amit követhetünk:
- Itt is igaz, kérdezni erény! Sokmilliós problémákat előzhetünk meg a géptípushoz ideális futóművek kiválasztásával, mindig egyeztessünk vásárlás előtt a márkakereskedővel vagy a szervizzel, ha bizonytalanok vagyunk!
- Ikerkerék gumiabroncs választásnál pontosan ismernünk kell a főkerék paramétereit, kizárólag egyező méretű abroncsot szerelhetünk fel mellé! Méretprobléma esetén csökken a vonóerő, kóvályoghat az ikerkerék, eltérő mértékben kophatnak a gumik, törhetnek a kapcsok a felninél. Drága hiba, amit egyszerű elkerülni.
- A traktorhoz előírt átmérővel vásároljunk művelőkerekeket (vagy bármilyen felnit). Egy rossz átmérő lecsökkenti a hasmagasságot, és nem lesz képes elvégezni a traktor azt a műveletet, amiért a művelőkereket egyáltalán beszereztük.
- A pontosan a traktor méreteihez vásárolt abroncsok és felnik plusz egy pontot kapnak a listán. Nem, nem túlzás, mert akár a váltót vagy a hajtást is tönkre tehetjük egy rossz abronccsal. Gumiabroncs profilmélysége, terhelt sugár, gördülőfelület mind számít. Amennyiben hiányosak az adataink, vegyük fel a kapcsolatot a márkaszervizzel!
- Amennyiben olyan gumiabroncsot keresünk, amelyekkel sebességtől függetlenül minimalizálható a taposási kár és jól terhelhetőek, erős a szerkezetük, válasszunk alacsony nyomású IF/VF abroncsokat!
A listát záró speciális traktorgumikról Zeke István különösen jó véleménnyel van.
„Jó oka van, hogy egyre többen használnak IF/VF traktor gumikat.
Azonos légnyomás mellett egy IF mezőgazdasági gumiabroncs 20%-os többletterhet is gond nélkül elbír a hagyományos társaihoz mérten. A VF ezen is túlmegy, 40%-kal jobban terhelhető. A titok a speciális kialakításban rejlik, nagyobb felfekvőfelülettel dolgoznak ezek a futóművek, így kisebb lesz a taposás, javul a vonóerő és csökken a fogyasztás is!”
Az AGROTEC Magyarország Kft. szakembere kiemeli, nemcsak New Holland gépekhez tudnak minden tekintetben kiváló gumiabroncsokat, felniket iker- vagy művelőkereket ajánlani és értékesíteni, márkafüggetlenül megoldanak bármit.
„
A raktárkészleteket, beszállítópartnereket úgy válogatjuk össze, hogy a minden márkához, minden munkagéphez tudjunk ideális abroncsot vagy felnit kínálni. Minőségi gumiabroncsmárkákat, vastag anyagú felniket tartunk készleten, akár egyedi nyomtávval is megoldjuk a kéréseket. Keressék bátran a területi központokat vagy a mobil alkatrész- értékesítő kollégáinkat, megoldjuk a kéréseket!”
Utolsó jótanács: az olcsó, külföldi traktorgumikat messze kerüljük el!
Zeke István szerint a traktor gumikra is igaz a mondás, hogy
olcsó húsnak híg a leve. A túlságosan kedvező beszerzési árak ugyanis rendre ugyanazokat a költséges hibákat fedik el:
- A gumiabroncs hiába új, ha 4-5 éves, akkor az anyaga már rideggé vált, törik, tönkremegy.
- Az olcsóbb traktorgumiknál rendre elcsalnak a profilmélységből, így az előállítás ugyan olcsóbb, de az üzemeltetés drágább, hiszen a kisebb kopófelület miatt előbb kell majd az abroncsot cserélni.
- A külföldről beszerezett olcsó traktorgumik ára csak addig kedvező, amíg nincs probléma. Az értékesítőknek ugyanis szinte sosincs itthon megfelelő szerviz- vagy garanciális háttere.
Mennyi idővel kalkuláljunk traktorgumi- vagy felnicserével, -vásárlással az AGROTEC-nél?
A cégnél Zeke István elmondása szerint a normál beszerzési utak érvényesek ilyen alkatrészeknél is, standard,
készleten tartott iker- és művelőkerekekkel, abroncsokkal 1-2 nap alatt ki tudják szolgálni a gazdákat, míg
egyedi igények teljesítéséhez számoljunk
1-2 hetes átfutási idővel!
Cikkünk megjelent az Agrofórum című havi lapban.