HAGYOMÁNY ÉS MINŐSÉG
A New Holland teleszkópgémes rakodóinak gyártása a dél olaszországi Lecce-ben immáron közel három évtizedes múltra tekinthet vissza. A gyártó jól tudja, hogy egy teleszkópgémes rakodónak minden elvárásnak meg kell felelnie az általános raklapos anyagkezeléstől kezdve a szerves és műtrágya mozgatásán át a bálakazlak építéséig, vagy a különféle termények kezeléséig. Ehhez igazodóan a New Holland rakodóknál a hidraulikus munkaeszközrögzítés valamint a palettavilla a gyári alapfelszereltség része, amely igény szerint kiegészíthető trágyavillával és trágyamarkoló krokodil villával, az igényeknek megfelelő nagyságú termény vagy föld-kavics kanállal, akár bálakarommal vagy bálatüskével esetleg bármely más speciális munkaeszközzel is.
KEVESEBB VAKFOLT, ERŐSEBB HIDRAULIKA, KIFINOMULTABB JOYSTICK
A 2024-es naptári évtől új kabinnal, jobb oldali kezelői kartámasszal rendelhetőek meg ezek a gépek, továbbra is 6, 7 illetve 9 méteres gémkinyúlással.
Az új motorháztető kialakításnak köszönhetően a mérések szerint 9%-kal kevesebb a vakfolt a jobb oldalon, mint az eddigi modelleknél, miközben az üvegezett tetőkialakítás miatt a felemelt gémet is könnyen szemmel követhetjük, hiszen a megfelelően zavartalan kilátás kulcsfontosságú tényező egy ilyen rakodógép esetében. Az új LED-es munkalámpa csomagokkal akár 25 000 lumen kombinált világítási teljesítményt is elérhetünk így is növelve a biztonságot és a termelékenységet.
Az új nagy teljesítményű 160 liter/perc hidraulika szivattyú javítja a ciklusidőt, az általános termelékenységet és a kezelő kényelmét. Az irányváltás modelltől függően történhet a kormányoszlopra helyezett bajuszkapcsolóval vagy a kezelői joystick karra helyezett gombok segítségével is!
Az egyes traktormodellekből már megismert 7 hüvelykes LCD információs kijelző a megújult kartámaszon kapott helyet. Az új ergonomikus kezelőpanel lehetővé teszi a legfontosabb paraméterek egy helyen történő beállítását és megkönnyíti az új InfoView képernyővel való működtetést is. Az opciós tolatókamera képe is ezen a nagy felbontású monitoron jelenik meg!
A kibővített funkciókkal rendelkező EHR kezelői joystick-on testre szabható az érzékenység, így illeszkedve az adott alkalmazáshoz. Választhatunk az alacsony érzékenység között, amely esetében a gémet hosszú joystick mozgással vezérli a precíziós feladatokhoz, vagy a nagy érzékenységet, amely ideális a munkasebesség maximalizálásához.
Az irányváltás az Elite modellek esetében a kartámaszra szerelt joystick-ról megtehető, ugyanakkor opcionálisan kérhető hozzá kormányoszlopra szerelt irányváltó kar is.
Légrugós kezelői ülés standard már a Plus kivitelnél is, miközben a fűthető légrugós ülés opcióként kérhető valamennyi változatra, az Elite szintű gépeknél pedig alapfelszereltség.
Ami a hazánkban a legelterjedtebb 7 méteres gémmel szerelt gépeket illeti ott három modell, vagyis a 7.32, a 7.37 illetve a 7.42 kódjelzésű 3,2 – 4,2 tonna max. emelésű gépek közül választhatja ki mindenki a neki legmegfelelőbbet. A 6 méteres gémmel szerelt 6.36 modell mellett a kínálatot a 9 méteres emelési magasággal bíró 9.35 teszi teljessé.
A legmagasabb szintet képviselő Plus és Elite modellekhez a gyártó alapfelszereltségben adja az automata funkciókkal szerelt váltót, a megfordítható forgási iránnyal működtethető hűtőventilátort és az automata pótkocsi vonófejet is.
A hidraulikus lengéscsillapítást (úgynevezett Smooth Ride Control) alapból adják az Elite változatokhoz, de a Plus kivitelnél rendelhető opció! Nagy tömegek nagyobb sebességű mozgatásakor nagyban növeli gépkezelő komfortját és a biztonságos üzemeltetést.
Szintén újdonság, hogy az új típusokon az alapfelszereltség része a központosított manuális zsírzóhely a hidakhoz, az emelő és kompenzációs munkahengerekhez, ugyanakkor opciósan elérhető a teljesen automatizált gyári zsírzó rendszer is, ennek felszerelésével minden fontos ponton megfelelő időben és mennyiségben történik meg a kenés.
STABILITÁS ÉS FORDULÉKONYSÁG
Szintén kiemelkedően fontos jellemző a megfelelő stabilitás, a TH rakodók hosszú tengelytávja (3 m), alacsony súlypontja, rövid fordulási sugara és optimális súlyeloszlása ezt garantálja. A hátulra telepített gémrögzítési pont egyfajta ellensúlyként dolgozik, a gép tömege jól kiegyensúlyozott az első rész (40 %) és a hátsó rész (60 %) között. A magasra nyíló motorháztető könnyű hozzáférést biztosít a motortérhez, oldalt hoszszirányban elhelyezett motornak köszönhetően a gép súlypontja kedvezőbb, mint a keresztirányban telepített motorok esetében, melyet a legtöbb konkurens gép alkalmaz.
A gépek 3 féle kormányzási móddal üzemeltethetőek, összkerék, az úgynevezett „kutyázó” és első kerék kormányzás. 4 kerék kormányzás esetében a fordulási sugár mindössze 3,9 méter. Szállítási üzemmódban a rendszer csak kétkerék kormányzási módot engedélyezi. Az oldalazó mozgás a raklapos árúk mozgatásakor, vagy fal melletti manőverezéskor hasznos. Az automata differenciálmű segítségével az összkerékhajtás megakadályozza, hogy például egy szilázs tárolóba való behajtáskor vagy trágyával való munkálatoknál a gép beragadjon. A gumikínálatban nincsen változás, nem csak traktormintás hanem betonra vagy egyéb szilárd felületre ajánlható 460-as Michelin abroncs is rendelhető gyárilag a gépekhez.
FEJLETT SEBESSÉGVÁLTÓK, ERŐTELJES MOTOROK
Az Elite modellek 145 LE-s motorokkal, 3 üzemmódú 6x3 PowerShift™ sebességváltóval, és 160 liter/perc szivattyúval valamint ülésre szerelt joystick-kal, a Plus modellek 133 LE-s motorokkal és 6x3 PowerShift™ sebességváltóval rendelkeznek, 2 üzemmóddal és 140 liter /perc szivattyúval. Az új TH termékcsalád több éves fejlesztés, befektetés és felhasználói visszajelzések meghallgatásának eredményeit tükrözi.
A New Holland TH rakodó páratlan ötvözete a teljesítménynek, megbízhatóságnak és a gazdaságos üzemeltethetőségnek. Ezek a specializált gépek nagy hasznára voltak és lesznek a jövőben is állattenyésztésben, növénytermesztésben és bérmunkában dolgozó gazdáknak egyaránt.
Cikkünk megjelent a Profi Magazinban.