Mezőgép-eladási sikertitkok az AGROTEC Magyarországnál.
Alkatfüggő, ki hogyan látja a mezőgép-értékesítők eladásokhoz kötött díjazását. Annak, aki csak a bizonytalanságot látja, valószínűleg nem ez lesz álmai hivatása. Van benne azonban kihívás, minden évben tiszta lappal indulva lehet újraalkotni, meghaladni önmagunkat.
A sikerhez az olyan tapasztalt szakemberek szerint, mint László Balázs, akit többször az Év Értékesítőjének választottak az AGROTEC Magyarország Kft.-nél, két dolgot nem szabad sosem elfelejteni. A gépek összetettsége és értéke miatt ez az értékesítési munka csúcskategóriája, plusz a partnerhez is helyesen kell hozzáállni: a jó mezőgazdasági értékesítő ugyanis menedzser, tanácsadó, fejlesztő és barát.
A sárvári értékesítői csapattal elért 5 milliárd Ft-os 2022-es forgalom sikerreceptjéről kérdeztünk, illetve arról, személy szerint miért tartja megbízható mezőgépeknek a New Hollandokat.
Honnan, milyen háttérrel érkeztél az AGROTEC Kft.-hez, és miért pont ezt a céget választottad, amikor belevágtál az értékesítői munkába?
– Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végeztem 2002-ben, majd kiegészítő képzésben végeztem agronómiai tanulmányokat. Az akkori hivatalos márkakereskedő IKR-hez 2005-ben jelentkeztem gépértékestőnek, majd 2006 volt az első önálló gépértékesítői évem. 2013-ban az AGROTEC Magyarország Kft.-nél újraszervezett hivatalos márkakereskedői csapattal segítettem tovább a New Holland mezőgazdasági gépekkel dolgozó partnereket, immár 18-19 éve dolgozom a márkával. Azért „a kékre” esett a választásom, mert hihetetlen összhang, lendület, nyitottság jellemzi azokat a szakembereket, akik a gépekkel itthon foglalkoznak.
A márka ráadásul azon kivételek egyike, ahol minden feladatra és üzemméretre tudnak ideális gépet ajánlani a termelőknek. A mechanikus váltótól a modern, fokozatmentes váltóig, a szőlőkombájnoktól a gabonakombájnokig minden megtalálható a kínálatban, és legyen standard vagy fullextrás a felszereltség, ezek a gépek műszakilag ugyanolyan kiváló minőségben gördülnek le a gyártósorról. Hatalmas előny, hiszen így sohasem okozunk csalódást, mindig ki tudjuk a partnerek igényeit szolgálni.
Mit szerettél meg ebben a szakmában?
– Ennek a szakmának a nehézsége meg a szépsége is ugyanaz. A nehézség az, hogy minden évben a nulláról kell indulni, és minden évben újat lehet alkotni. A szépsége, hogy ennek következtében minden évben a határ a csillagos ég. Nincs védőháló a fejünk fölött a mezőgazdasági értékesítésben, ami kihívás és lehetőség egyszerre.
Miben más a gépértékesítés, mint az átlagos sales? Miért kell többre törekedni, mint az adásvételi papírok alján az aláírások megszerzése?
– Szerintem a mezőgazdasági értékesítés az értékesítési munka egyik csúcsa a gépek értéke és összetettsége alapján. Ezért nem csak eladni kell, a jó értékesítő a gazdának tanácsadója, menedzsere, fejlesztője és egyben barátja is. A kulcs talán, hogy a gazdáknak távlatokat, célokat, egy 10 éves perspektívát kell mutatni, ebben elhelyezve a gépeiket, gépkapcsolataikat a gépek teljesítménye, életkora, üzemórájuk, függvényében.
A partnereknek fejlesztési célokra és ötletekre is szüksége van. Ezeknek meg kell haladniuk a puszta ötlet szintjét, folyamatként láttatni kell, hogy miként jelennek majd meg a gépek az udvaron. Ehhez fontos, hogy ugyan nem szükséges minden pillanatban a gazdával lenni, de ha szüksége van ránk, akkor azonnal rendelkezésre kell állni – mindegy, hogy délelőtt, délután, hétköznap vagy hétvége van. Amennyiben ezt jól csináljuk, akkor egy 10 éves fejlesztési terven tudunk végighaladni, amihez fontos egy jó csapat is. A sikerért ugyanis mindenki tesz: értékesítő, alkatrészes, szervizes és az utógondozás is.
Az AGROTEC-en belül is megmaradt az az összetartás, amit az IKR-es időkben szerettél?
– Igen, a márka mögött ma is egy tényleg összetartó csapat vagyunk. Egy irányba húzunk, ebben a cégben nincsen féltékenység, nincs rosszindulat. Egy célunk van, hogy az üzleti partnereink elégedettek legyenek. Ehhez mindenkinek megvan a feladata, mindenki tudja, hogy mi a dolga. A cégen belül van egy mondás, a gólt csak a csatár tudja berúgni, de ahhoz, hogy sikerüljön, óriási csapatmunka kell. Ez megvan az AGROTEC-ben.
Van helyi specialitása a mezőgazdaságnak, amire oda kell figyelnetek az értékesítői munkában?
Én az osztrák határ mellett dolgozom, ahol egy kicsivel talán több újdonság, minőségbeli elvárás szűrődik át a Nyugat irányából, korábban elléptünk a prémium szegmens felé kombájnok és traktorok tekintetében. Tartalomban itt szívesebben választanak a gazdák fokozatmentes váltót, a GPS technológia is többször kerül be a gépekbe, gépméretben is a nagyobb teljesítmény dominál. A kiszolgálásához innovációk, újdonságok terén fokozott felkészültséget követel meg mindez.
Egy évben hány mezőgépet értékesítesz nagyságrendileg a partnereknek?
– Egy átlagos évben nagyságrendileg 35-45 traktort értékesítünk Sárváron, kombájnból 8-12-őt. A rekordot 2014 jelentette traktorok terén, akkor a kedvező piaci körülményeknek, pályázatoknak köszönhetően több mint 70 gépet adtunk el. Kombájnok terén 2022 volt a csúcsév, ami 16-17 betakarítógépet jelentett. Az az év a régiós központnak is példátlan siker volt, több mint 5 milliárdos eredménnyel zártuk azt a szezont. Köszönet érte a partnereknek.
Miben számíthatnak rád a partnerek, hogyan tudod őket segíteni olyan speciális pályázatoknál, mint a mostani Állattartó telepek korszerűsítése kiírás?
– Igyekszünk egész évben kapcsolatot tartani a gazdákkal. Kiállításokra, beszélgetésekre, bemutatókra hívjuk őket, és természetesen felhívjuk a figyelmüket a pályázati lehetőségekre is. Jó kapcsolatot ápolunk pályázatírókkal is, így ha egy termelő megfelel a kiírásban elvártaknak, a teljes folyamaton végig tudjuk vezetni. Ez az olyan speciális pályázatokra is igaz, mint az új ÁTK. A gazdának érdemes végiggondolni a lehetőségeket, hiszen most olyan speciális gépek beszerzése is lehetséges, mint a bálázók, rakodógépek vagy zöldgépsorok. A vásárlás után a pályázat fenntartási időszakában is számíthatnak ránk a partnerek.
Cikkünk megjelent az agroinform.hu oldalon.