A sikeres mezőgép-értékesítés titka, hogy a gazda hívását érdemes úgy kezelni, mintha a kereskedelmi média hívna – dobjunk el mindent, és vegyük fel. Plusz történjen bármi, konkrétumokkal kell szolgálni, hiszen a termelők fejében annak a neve ragad meg, aki elsőként javasolt orvosságot a problémára, ami foglalkoztatja.
Ábrahám Zsolt, az AGROTEC Magyarország Kft. gépértékesítője 20 év szakmai tapasztalattal és 2022-ben több mint 3,5 milliárd forintos összegben értékesített New Holland traktor-,kombájn- és munkagépcsomaggal a háta mögött vallja mindezt, így érdemes megfontolni a tanácsát. Arra voltunk kíváncsiak, miért választotta ezt a hivatást, és milyen szakmai finomságokra ügyel, hogy a nap végén gazda és értékesítő is jól járjon a mezőgép piacon.
Honnét érkeztél a New Holland gépek értékesítésébe, mindig a mezőgazdaságban képzelted el a jövődet?
– Mondhatjuk úgy, hogy már az AGROTEC Magyarország Kft. előtt AGROTEC-es voltam, hiszen ugyanazzal a csapattal dolgozom a New Holland mezőgazdasági gépek értékesítésében 2006 óta. Gödöllőn frissen végzett okleveles gépészmérnökként ez volt az első munkahelyem, de az az igazság, hogy a mezőgazdasági gépek értékesítésére itt Bács-Kiskun és Pest vármegye déli részén én még egy percig sem gondoltam munkaként. Volt egy elképzelésem az egyetemen, hogy nézne ki számomra az álommunkahely: legyen egy kis irodai munka benne, de ne legyek 8 órában egy asztalhoz kötve, legyen változatos, de ne álljon ki állandó rohangálásból a nap, mint egy futárnak vagy fuvarozónak, biztosítson szabad, kötetlen munkavégzést.
Nem tudtam, hogy gyakorlatilag a mezőgép-kereskedelmet keresem, de amikor belecsöppentem abba az AGROTEC Magyarország Kft.-nél, akkor már éreztem, hogy megtaláltuk egymást. Gyakorlatilag úgy élek meg minden napot, mint egy hobbit, ahol segítek a gazdáknak kiválasztani a technológiájukhoz, viszonyaikhoz ideális gépet. Ennek köszönhető szerintem, hogy szívesen veszem fel a telefont a gazdáknak szabadnap vagy hétvégén is, gyakorlatilag bármikor kimegyek, amikor szükségük van valamire. Szívesen foglalkozom többet a gazdákkal, mint az elvárás, de ez a nagy számok törvénye miatt egyébként meg is térül.
Mi a titka szerinted a sikeres New Holland gépértékesítői munkának?
– A sikeres gépértékesítői munkához több dologra is figyelni kell. Szem előtt kell tartani például, hogy a mezőgazdasági gép, egy New Holland traktor vagy kombájn eladása is fontos, de sokkal lényegesebb, hogy utána hogyan kezeljük a gazdákat. A reklámfilmeken kívül nem létezik ugyanis, hogy azért hívogatnának a partnerek, hogy milyen jó ez a gép, amit megvettek. Sokkal inkább számítanak a gépértékesítőre, ha probléma merül fel, akkor viszont gyors segítséget várnak.
Amennyiben az eladás után feltenném a kezem, hogy a munkám itt véget ért, akkor többet biztosan nem vennének tőlem New Holland gépeket, márpedig ezek hosszú távú kapcsolatok, ahol a baráti viszony, az őszinte érdeklődés elengedhetetlen a mindkét fél számára előnyös üzlethez. Ezt úgy mondom, hogy 20 éve dolgozom a helyi gazdákkal, és nem túlzás szerintem azt állítani, hogy az 50-60 hektár felett dolgozó termelőket gyakorlatilag mind ismerem. Ez nem jött magától, időt szántam arra, hogy személyesen megismerkedjünk, kezet fogjunk, átbeszéltük, hogy ki milyen talajokon, növényekkel, célokért dolgozik, mi fontos számára.
Hogyan méred fel, hogy egy gazdának milyen mezőgazdasági gépre van szüksége?
– Van olyan partnerem, akit a véletlen sodort a mezőgazdaság felé, ma már New Holland márkanagykövet, de amikor indultunk, gyakorlatilag annyit tudott a traktorokról és kombájnokról, hogy léteznek. Fel kell nőni a feladathoz, az ilyesmit is kezelni kell, amihez a kulcs, hogy tudjunk gépet ajánlani. Ebbe beletartozik az is, hogy amikor javaslatot teszünk, arra is gondoljunk, amit még maga a gazda sem lát. A tapasztalatom az ugyanis, hogy a partnerek végül hálásak, ha az elvárásaikhoz igazodva egy jobban felszerelt New Holland traktort, kombájnt vagy nagyobb tudású munkagépet ajánlok. Ezekkel ugyanis kényelmesebben, gyorsabban térül meg a befektetés, előbb termel profitot a mezőgép, a gazdáknak pedig ez a legfontosabb.
Milyen alapelveket követsz a mezőgép-értékesítői munkában?
– A tavalyi évben 3,5-3,7 milliárd forint értékben értékesítettem New Holland mezőgazdasági gépeket, évente nagyságrendileg 40-50 traktor 8-9 kombájn 40-50 darab munkagép talál helyet a partnereim gépparkjában. Mindez azonban azzal kezdődik, hogy megfogadom azokat a tanácsokat, amiket egy régi kedves kollégám, Kiss István vert belénk még sok-sok évvel ezelőtt. Az első szabály ezek közül, hogy ha a gazda hív, akkor a telefont egyből fel kell venni, mert ha nem mi vesszük fel, a gazda felhív mást. A második szabály, hogy ha felveszed a gazdának a telefont, akkor légy naprakész, tudj azonnal válaszolni bármilyen kérdésre. Ismerned kell a felszereltségeket, ismerned kell az árakat, mert ha nem adsz konkrétumokat, akkor nem tiszteled a partner idejét. A gazda megoldást keres egy problémára és az lesz a partnere, aki először tesz kézzel fogható javaslatot az asztalra. Az már nem ilyen szabály, de ugyanúgy fontos, hogy értékesíts olyan gépmárkát, dolgozz olyan szervizháttérrel, amiben megbízol.
Mennyire múlik a mezőgépek eladása a gépértékesítőn, mennyire a szervizen és a vevőszolgálaton?
– A mezőgazdasági gépértékesítés csak csapatmunkaként lehet sikeres. Az első gépet lehet, hogy még miattam, Ábrahám Zsolt miatt próbálja ki a gazda, de az értékesítés után már a szerviznek, az AGROTEC Magyarország Kft. vevőszolgálatának kell helytállnia. Őszinte New Holland fanatikus vagyok, az irodámban a New Hollandos zászlótól a makettekig találni mindent, de ez is egy gép, és a gépeknél vannak meghibásodások is, ha használják azokat. Az alkatrészes és a szervizes kollégák gyorsaságán múlik, hogy ez mennyi leállással jár. Minél gyorsabban javítják ki a gépet, minél hatékonyabban készítik fel a szezonra, hogy a lehető legkevesebb probléma legyen vele, annál többet ér az egész márka, a gép a csapat együtt. Ez pedig eldönti, hogy lesz-e második, harmadik, negyedik New Holland gép azon az udvaron, vagy sem.
A precíziós gazdálkodás egyre jobban meghatározza a magyar mezőgazdaság mindennapjait is. Mennyi pluszmunka ezzel értékesítői oldalról lépést tartani?
– A precíziós gazdálkodás vitán felül hatalmas lehetőség és előrelépés a gazdának, de ez mindenkinek rengeteg tanulással jár. Folyamatosan tartunk a cégnél ehhez célzott oktatásokat, legutóbb például novemberben volt egy továbbképzés a GPS technológiás újdonságokról a szekszárdi központban. Meghallgattuk az újításokat, körbejártuk, közelről megnéztük az így felszerelt új gépeket. Mindig próbálunk egy lépéssel előrébb járni, mint ami már a piacon elérhető, hiszen csak így tudunk olyan megoldásokat javasolni a partnereknek, amelyek időtállóak. 2024 tavaszára ilyen téren már felkészültünk, de nem lehet itt sem hátradőlni, folyamatosan képeznünk kell magunkat ezen a téren is.
Cikkünk megjelent az agroinform.hu oldalon.