Teremi Béla 23 éve az AGROTEC Magyarország Kft. gépértékesítője.
Teremi Béla, az AGROTEC Magyarország Kft. gépértékesítője szerint, aki azóta foglalkozik New Holland gépekkel, mióta csak elérhetőek az országban, leginkább azt, hogy komolyan dolgozik a partnereiért. Technológiát ugyanis csak akkor lehet nyugodt szívvel eladni, ha tudjuk, hogyan működik – és nem a prospektusból.
A pályán 23 éve dolgozó szakember szerint ez a személyes jelenlét elengedhetetlen ahhoz, hogy kialakuljon és fennmaradjon egy kapcsolat, és akár évtizedekkel később is úgy érezze partner és az értékesítő is, hogy a közös munkával „megnyerte a lottóötöst", amikor a New Holland mezőgazdasági gépeket választotta. Az évente nagyságrendileg 100 gépet értékesítő szakembert arról kérdeztük, mi változott és mi állandó, amióta 2001-ben csatlakozott a New Holland hivatalos márkakereskedői csapatához.
Ennek a munkának a legfontosabb része a kommunikáció – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
23 még gombócból is sok, nemhogy évből. Mi vitt eredetileg a New Holland mezőgazdasági gépek felé és mi tartott meg a „kéknél" több mint két évtizedig?
Teremi Béla: Ha röviden kell megválaszolnom, akkor a sors vitt, a tanári diplomám pedig megtartott. Gyakorlatilag a véletlennek köszönhetem a dolgot, 2001-ben diplomáztam ugyanis a Debreceni Egyetem Műszaki Karán gépészmérnökként és műszaki tanárként, majd ugyanebben az évben még történt két dolog: az akkori IKR ekkor vált a New Holland mezőgazdasági gépek hivatalos forgalmazójává, és elkezdett hozzá egy új csapatot építeni, illetve az, hogy erről mit sem tudva, próba-szerencse alapon besétáltam a Demecseri Területi Központba, ahol megkérdeztem, hogy nincs-e állás friss diplomásként. Semmilyen kapcsolatom nem volt, a lehetőséget mégis megkaptam, szóltak, hogy van szabad pozíció. Júliustól októberig voltam gyakornok, utána pedig már indultam is ki gyári képzésre Belgiumba és Angliába – az egyik a kombájngyártás, a másik a traktorgyártás központja –, mert a márkánál akkor is, azóta is ügyelnek, hogy csak olyan munkatársak dolgozzanak a partnerekkel, akik rendszeresen járnak külföldi továbbképzésekre. Olyan esély volt rá, mint nyerni a lottón, de így jött ki.
Teremi Béla 23 év alatt számos gépet adott át – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
Mezőgazdasági gépértékesítők között gyakori, hogy gazdálkodói háttérrel vagy ilyen irányú szoros kapcsolatokkal alapozzák meg az ismertségüket, pozíciójukat, de ahogy említetted, nálad nem volt ilyesmi. Hogyan indult be a karriered?
T.B.: A New Holland márkával én még az IKR kötelékében kezdtem el dolgozni, ott egy kézben volt az agronómia és a gépészet, ami leegyszerűsítette az értékesítők első lépéseit is. Az akkor már itt dolgozó agronómusok ugyanis jól ismerték a környékbeli gazdákat, tudták, kinek mire van szüksége, megismertettek a partnerkörrel. A sikerhez azonban legalább ennyit számított nálam a tanári végzettség. Ennek a munkának a legfontosabb része ugyanis a kommunikáció, és annak, hogy az egyetemen megtanítottak az emberekre figyelni és velük bánni, mind a mai napig hatalmas hasznát veszem. Ez segít abban, hogy hosszútávú emberi kapcsolatokat tudjak kialakítani, hogy tudjak kérdezni, mert a tapasztalat az, hogy sokszor a gazda nem tudja pontosan, mire lenne szüksége, mivel nem ismeri a lehetőségeit. Ma már leginkább visszatérő vásárlókkal dolgozom, de ha új partner tűnik fel, akkor mind a mai napig időt szánok a felkészülésre. Nem vele beszélek először, hanem a környékbeli már ismerős gazdákkal, üzletkötőkkel, a növényvédőszeresével vagy akitől mondjuk a vetőmagot vásárolja. Ez ugyanis egy külső, elfogulatlan nézőpont. A gazdaságméret, talajtípusok, termelt növények és a használt eszközök alapján már előre tudok dolgozni, hogy a találkozáskor a lehető leggyorsabban tudjak olyan lehetőségeket felkínálni, amivel a saját üzemadottságai mellett elégedett lesz. Az emberi oldal ad vissza annyit, ami miatt még 23 év után sem égtem ki benne, hanem azt érzem, hogy változatos, van értelme.
A személyes jelenlét elengedhetetlen ahhoz, hogy kialakuljon és fennmaradjon egy kapcsolat – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
A demecseri egy rendkívül stabil csapat az AGROTEC kötelékében, ahol szinte sosem cserélődnek a munkatársak, és az eredmények rendre rácáfolnak a csapat amúgy kisebb létszámára. Mi a titka az értékesítésnek, miért érzik úgy a gazdák, hogy veletek jobban járnak a mezőgépek terén?
T.B.: A legfontosabb a személyesség és az, hogy őszintén törődünk a partnerekkel. Vannak márkák, ahol tudom, hogy nagyobb az értékesítői csapat, de mi ezt azzal ellensúlyozzuk, hogy személyre szabottabban dolgozunk együtt a gazdáinkkal. Nem kódexek és dogmák lépéseit akarjuk betartani például egy probléma esetén, hanem rutin, tapasztalat és személyes mérlegelés alapján olyan megoldást találunk, ami annak a gazdának a lehető legjobb. Van egy mondásom, amit minden fiatal kollégának elmondok: úgy dolgozz, hogy az ügyfél ne ismerjen mást. Ne ismerjen pénzügyi vagy mezőgazdasági biztosítási szakértőt, szaktanácsadót, pályázatírót, hanem te legyél az első gondolata, a tiéd legyen az első telefonszám, amit egy új agrárberuházás előtt kikeres a telefonkönyvből, mert megoldod, bármi legyen, személyre szabottan. Ezzel természetesen rengeteg pluszmunka is van, viszont cserében biztosítja az eredményt is, hiszen mindkét fél nyer.
"Olyan megoldást találunk, ami annak a gazdának a lehető legjobb" – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
A New Hollanddal végigkövethetted a precíziós gazdálkodás robbanását az első sorból. Mit látsz, tényleg annyival jobbak lettek tőle a gépek, mint tartják? Mennyire kell az értékesítőnek ezzel a változással lépést tartani?
T.B.: Meggyőződésem, hogy az utóbbi egy-két évtized legfontosabb előrelépése vált elérhetővé a precíziós gazdálkodás technológiáival. Ezt pedig nem prospektusok vagy jólcsengő továbbképzések anyagai mondatják velem, hanem a tapasztalat. Idén tavasszal is két hetet folyamatosan dolgoztam partnereknél az új traktorainkkal, vetőgépeinkkel, amelyek már mind robotkormányzásra, automata szakaszolásra és még rendkívül sok pluszra képesek. Meggyorsítják a munkát, precízebb szemlehelyezést biztosítanak, tervezhetővé teszik a hozamot. Ahhoz, hogy ezt hitelesen tudjuk képviselni, nemcsak folyamatosan követni kell az újdonságokat, hanem dolgozni velük. A vásárlás után a gyár biztosít ugyan egy részletes egynapos oktatást, de számtalan kérdés és probléma merül majd fel a napi munkában, amíg a használat rutinná válik. A jó értékesítő pedig megy, segít a gazdának, hogy ez rendben legyen, mert ezért vásárol nála legközelebb is. A vetőgépekkel is addig dolgoztam, amíg, legyen szó bármilyen domborzati viszonyról, talajadottságról, tudom, mire lesz szükség, ha egy gazda egy kockás papírra felrajzolja, hogy azon a táblán 80 000-res tőszámmal szeretné a legtöbbet kihozni a lehetőségeiből. Minden géppel természetesen ezt nem lehet végigvinni, de ilyen estekben is szívesen szánom erre az időt, kimegyek, és addig dolgozunk az ügyön, amíg nincs eredmény. Azért szeretnek az AGROTEC Demecseri Területi Központjával és ott a New Hollanddal dolgozni a helyi gazdák, mert tudják, hogy nemcsak én, de minden kollégám is ezzel a hozzáállással fordul feléjük.
"A jó értékesítő megy, segít a gazdának, hogy ez rendben legyen, mert ezért vásárol nála legközelebb is" – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
Az agráriumban a gépértékesítőnek sem jár külön bánásmód – a munka se hétvégét, se ünnepnapot nem kímél. Hogyan lehet ezt családdal, szabadidővel összeegyeztetni? Ha szabadon választhatnál, ma újra ebbe a hivatásba vágnál bele?
T.B.: Szerencsére olyan munka ez, ami legalább annyit ad, mint amit követel. Előfordul, hogy hétvégén vagy épp este szorul segítségre egy partner, mert valami nincs rendben például egy kombájnnal aratás idején. Ilyenkor a kollégáknak és nekem is természetes, hogy felvesszük a telefont és segítünk. Cserében a cég ugyanolyan rugalmasan kezeli, ha a van egy személyes program vagy családi esemény, ami miatt extra szabadidőre van szükségünk. Ez megteremti az egyensúlyt, a többi pedig rutinként kialakul az évek során. Nálunk a család viszonylag gyorsan megszokta a munka sajátosságait. Mindent együttvéve nem tudnék magamnak jobb munkát elképzelni, mint ez a munkakör, szeretem a változatosságát, évente még mindig közel 40 ezer kilométert utazom a megyében a partnerekhez, a csapat pedig közben rendkívül jó, szeretünk együtt dolgozni. Szinte nem volt személyi változás, pedig itthon voltak fordulatok a céges háttér esetében a múltban. Azonban hittünk egymásban, a márkában és kitartottunk. Gyakorlatilag ugyanaz a székem az irodában, mióta csatlakoztam, ha lenne választásom, ma is mindent ugyanígy csinálnék.
Cikkünk megjelent az agroinform.hu oldalon.