Az olyan tapasztalt szakemberek, mint Pölöskei Tibor, az AGROTEC Magyarország Kft. sárvári területi műszaki vezetője szerint ugyanis a farmmenedzsment szoftverekben ma ott van a lehetőség, hogy az előzetes kiszállást megspórolva egyből javíthatóvá tegye a hibákat. Valósággá mindezt azonban csak olyan szervizes csapat teheti, aki ma a számítógépes diagnosztikát és a hibakódokat ugyanúgy ismeri, mint ahogy a nagy öregek a gazda észjárását.
Arra voltunk kíváncsiak, hogyan lehet tehermentesíteni a gépkarbantartást az új távdiagnosztikai rendszerekkel, miként egészíti ki ez a szervizes gyakorlatot az AGROTEC Magyarország Kft.-nél.
Honnét érkeztél az AGROTEC Magyarország Kft. csapatába, miért ezt a céget választottad?
Pölöskei Tibor: Korábban egy családi gazdaságban dolgoztam, ahol a napi gépészeti munkát irányítottam, ebbe növénytermesztés és állattenyésztés is beletartozott. Tudtam, milyen az, amikor kell a gép, ezzel a szemlélettel érkeztem 2015. január 1-jén az AGROTEC Magyarország Kft-hez. Voltak New Holland gépeink, a mi gazdaságunkba is ebből a központból jártak szervizelni azokat. Jó volt a kapcsolat, amikor pedig műszaki vezetőt kerestek, éltem a lehetőséggel, mert érdekelt, hová juthatok, ha célzottan kezdek el ezekkel a gépekkel foglalkozni.
Akkor igazából átálltál a másik oldalra.
P.T.: Mondhatjuk így is, igen. A szervizháttér megszervezéséhez ismerni kell, hogyan gondolkozik egy partner, így tudunk mi is fontossági sorrendet felállítani.
Észben kell tartanunk, mikor mi a fontos a szezonban – amikor a kombájnoké a főszerep, azokra kell figyelni, ha pedig állattenyésztésben dolgozik a gazda, mindig fontosabb lesz számára a kiszolgálást végző traktor működése egy betervezett szerviznél.
Személy szerint miért tartod jó választásnak a New Holland traktorokat, kombájnokat?
P.T.: Egyetlen kivétellel ma már minden téren csúcsmárka a New Holland, de itt ez a kivétel is előny, az ugyanis a gépek ára. Sokszor derül ki egy-egy összehasonlításnál, hogy egy New Holland traktor akár 30%-kal kedvezőbb áron nyújtja azt a felszereltséget, mint a konkurencia. A gépek megbízhatóságát a precíziós technológiák fejlődése se rontotta. Természetesen, aki elfogult egy konkurens „szín” irányába, mindig tud majd mondani ellenpéldákat, de a kulcskérdés inkább az, hogyan bánik a gépünkkel a kezelője.
A Sárvári Területi központ hamarosan megújuláson esik át. Jelenleg milyen szolgáltatások adottak a partnereknek?
P.T.: Jelenleg 8 szervizes kollégával dolgozunk, akik mind rendelkeznek saját szervizautóval és elektronikus diagnosztikai eszközzel. Nagyon büszke vagyok ennek kialakítására, mert mikor ide kerültem, nem jutott minden kollégának ilyen eszközpark. A mai világ határozottan az elektronika felé nyit, így, ha egy mezőgépet javítani szeretnénk, az elképzelhetetlen az eszközzel végzett diagnosztika nélkül. Az autóinkat jól felszereltük szerszámokkal, de ami a legfontosabb, hogy az egész szervizháttér a telephellyel együtt hamarosan valóban megújul, ami ugrást jelent a szolgáltatás színvonalában.
Mi változik?
P.T.: A mostani régi raktárépület helyett, amit még az IKR Agrár Kft.-től örökültünk, egy zöldmezős beruházás keretében olyan modern központot hozunk létre, mint amit nemrég Marcaliban is átadtunk. Ami várható: négy szervizhely erőgépeknek, egy beálló a kombájnoknak, modern raktár, kulturált ügyféltér, ami professzionálisan kiszolgálja a Győrtől nyugatra és Vas vármegyében dolgozó gazdákat. Korszerűbb technológiával folyik majd a szervizmunka is, az új gépek nullszervizes teendői sokkal kellemesebb környezetben zajlik majd.
Ha már fejlesztések: a CNH csoport életében most olyan új távdiagnosztikai rendszert vezetnek be, amitől nemcsak a műszaki hibák körüli vitás helyzetek csökkenését, de plusz költségcsökkentést is várnak. Te hogyan értékeled a New Holland IntelliCentre távsegítség rendszerét?
P.T.: A top gépmárkáknál mára mindenhol kiemelt terület lett a megelőző jellegű szervizmunka, ami a gépadatok távfelügyeletén, elemzésén alapszik, ezen a téren a New Holland is élen jár.A komáromi központban egy tapasztalt kolléga felügyeli a rendszerben regisztrált gépek adatait, ezt naplózza, javaslatokkal kiegészítve kiküldi a partnereknek – például hogyan használhatná jobban a kezelő a gépet. Amikor egy gép kritikus hibát jelez, arról a dedikált kolléga értesítést kap. Ezután – a megállapodás szerint – a kezelővel vagy a tulajdonossal felvesszük a kapcsolatot. Rákérdezünk, mi okozhatta a jelzést a rendszerben. Ha megvan a hiba forrása, lejelentjük a gyár felé is a probléma felderítését és a helyzet kezelését, ígyteljesen visszakereshető marad egy gép előélete. A rendszer rendkívül pontos, legutóbb például jelezte, hogy egy gépnél túlmelegszik a motor, így egyből felvettük a kapcsolatot a gazdasággal. Mint kiderült, épp CCM kukoricát daráltak, így nem volt probléma, de tényleg minden látszik a rendszerben. Másik nagy előnye, hogy nemcsak a gépadat, hanem a hibakód is kiolvasható. Sokszor megesik, hogy a gépkezelő pontatlanul diktálja le a hibakódot, viszont elég néhány karaktert felcserélni, és máris kikövetkeztethetetlen a baj. Itt nincs ilyen kockázat, plusz a telephelyre is már úgy érkezhetünk, hogy akár visszük a cseredarabot is. A gazda egyből megspórol egy plusz kiszállást, ami egy 100 km-es távon 30 ezer forintnál kezdődik. Ezzel időben is spórolunk, ami ma legalább olyan fontos.
Milyen módszerekkel lehet egyszerűbbé tenni a mezőgépek üzemben tartását a gazdáknak?
P.T.: Aki egyszer már ült régebbi erőgépben, az tudja, hogy gyakorlatilag a felépítésük egyezett, rá lehetett könnyen találni a dolgokra. Az új típusokban ma már érintőkijelzők, komplex kezelőszervek, automataváltó, GPS mind alapfelszereltség. Itt jobb nem kísérletezni, az üzemeltetéshez minden évben tartunk kezelői konzultációkat. A meghibásodás is kevesebb lesz, ráadásul, ha jól használjuk a modern gépeket, akkor kevésbé fáradunk el a napi munkában is. Az is fontos, hogy mindent végiggondolunk a gazda fejével is – hiba esetén bekérjük az alvázszámot, az üzemórát, megnézzük az előzményeket – a javítás is gyorsabb, de látni fogjuk például, ha egyből érdemes megcsinálni egy Stage V motornál a 600 üzemórás kipufogókezelést is. Megóvjuk a plusz köröktől a partnert, tehermentesítjük, szerencsére ebben egy kiváló csapat is segít helyben. A szervizelés ugyanis mindig csapatmunka marad.
Cikkünk megjelent a magro.hu oldalon.