Naprakész, magabiztos tudással segítik a gazdákat.
Nemcsak beszélni a gépekről, de használat közben is ismerni azokat, hinni a márkában, amit képviselünk, és sosem felejteni: a gazda nem gépet keres, hanem megoldást egy problémára magánemberként. Varga Zsolt, a füzesabonyi területi központ gépértékesítője szerint ez jelenti a titkát a sikeres üzletkötéseknek a mezőgazdaságigép-piacon. Tegyük hozzá, érdemes megszívelni a tanácsot, ugyanis ehhez fűződik az AGROTEC Magyarország Kft. egyik legnagyobb munkagép- és traktorcsomagjának értékesítése közel 700 millió forintos értékben, utóbbi az év gépértékesítője elismerést is magával hozta 2021-ben.
A szakembert a mezőgazdasághoz fűződő kapcsolatáról, elért eredményekről és az ahhoz vezető útról kérdeztük.
Különös hivatás a mezőgazdasági gépértékesítőké, hiszen aki jól csinálja, az legalább annyira tagja a partnerek csapatának, mint a márkáénak, amit képvisel. Te hogyan csöppentél bele ebbe a világba, milyen út vezetett el az év gépértékesítője elismerésig?
Varga Zsolt: Nem olyan ember vagyok, aki belepottyant a mezőgazdaságba, hiszen még csak öt éves voltam, de már rotációs kapát szereltem át kistraktorra, majd a mamáimat felültettük hátulra és indultunk a szőlőbe horolni, hegyelni, amit épp kellett. Az iskoláimat is ez határozta meg: a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen végeztem autógépészként a mezőgazdasági szakon, majd az autókereskedelemből vezetett vissza az út a mezőgazdaságba, ahol először az IKR-nél, majd a megalakulása óta az AGROTEC Magyarország Kft.-nél kezdtem foglalkozni a New Holland gépekkel, először szervizmérnökként, majd területi műszaki vezetőként, végül gépértékesítőként dolgozva. Szeretem, amit csinálok, az eredményekre sem panaszkodom, de ehhez hozzá kell tenni, mindezt az ország olyan részén kellett elérni, ami nem tartozik a hagyományosan meghatározó agráripari területekhez. Heves, Nógrád, Pest vármegyének az M3-as nyomvonalától északra található területén található része tartozik hozzám, ahol kezdetben a New Hollandot is kevésbé ismerték mint márkát, de mára sikerült megalapozni az ismertségét, stabilan hozzuk 35-40%-os piaci részesedést. Ebben véleményem szerint nagy szerepe volt annak, ahogy a mezőgépértékesítői munkáról, a gépértékesítésről gondolkozunk itt a cégnél. Sosem görcsösen mezőgépet akarunk eladni a gazdának, hanem első lépésben szeretnénk őszintén megismerni, megérteni, hogy mit csinál, mert a jó gép mindig válasz egy problémára, amivel szembesül, vagy megoldás, hogy elérje a céljait. Ehhez pedig ismerni kell magát az embert. Ezért időt szánunk a kapcsolat felépítésére – honnét jött a gazda, mivel foglalkozik, mi újság a családjával, van-e közösségi oldala, ahol mesél a szakmai dolgokról –, majd ezek alapján érdeklődünk, kérdezünk, beszélgetünk. A mindennapok részévé válunk, majd pedig, amikor szükség van rá, akkor ajánlunk egy, az igényeknek pontosan megfelelő, megbízható gépet. Ez a kapcsolat az alapja, hogy ragaszkodnak hozzánk, értékesítőkhöz és rajtunk keresztül a márkához.
Gépátadás Tóbi Viktor partnerünknek – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
Lényeges ebben a kapcsolatban, hogy a New Holland mezőgazdasági gépeket képviseled?
V. Zs.: Abszolút. Lehet, hogy egy értékesítőnek kiváló a kapcsolati tőkéje, de ez csak akkor marad élő, ha a gépek is kiválóak, amiket ajánl a gazdának. Kétségem sincs afelől, hogy egy ismert mezőgazdasági gépértékesítő gyakorlatilag bármilyen gépet bármelyik márkától el tudna adni a gazdáknak. Azonban, ha azok nem hoznák azt a teljesítményt, nem lennének megbízhatóak vagy nem lenne mögötte az az országos, képzett szakemberekkel feltöltött szervizhálózat, mint az AGROTEC Magyarországé, akkor hamarosan kudarcot vallanánk. Hiába a jó kapcsolat, ha szezon közepén nincs, aki hetekig megoldjon egy műszaki problémát, akkor csak papíron jó a gép, csalódást okozunk a partnernek. Az évek során rengeteg New Holland mezőgazdasági gépet, ezekhez munkagépeket értékesítettem, így számos visszajelzést hallok első kézből, miszerint nálunk műszaki téren teljes biztonságban vannak a partnerek, ugyanis a csapat és a háttér is kiváló.
Gépátadás a Borpalota Kft. partnerünknek – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
Egy jó értékesítő úgy ismeri a portékát, amit ajánl, mint a tenyerét. Az estedben ez gyakorlatilag a véredben van, hiszen a családoddal komoly szőlészetet visztek a térségben. Tudtad ezt kamatoztatni a partnerek érdekében?
V. Zs.: Vezettem autószalont, volt saját vállalkozásom, de a mai karrieremben hatalmas szerepe volt annak a közel 40 hektár szőlőnek, amit mind a mai napig családon belül művelünk. 2015-ben itt ugyanis, ha nem is mínuszról, akkor a nulláról indult a New Hollandok értékesítése, amihez hatalmas előnyt jelentetett, hogy a New Holland kertészeti gépeket, szőlőkombájnokat nem prospektusból ismertem, hanem a saját ültetvényünkből. A családi szőlészeten, borászaton keresztül fel tudtam venni a kapcsolatot a Mátrai és Egri Borvidék pincészeteivel. Saját tapasztalatok alapján hittem a gépek megbízhatóságában, tudtam, hogy az adott célhoz és területhez melyik válik be. Minden erőt beleadtam a dologba, ekkor indult szerencsére egy kertészeti pályázat is, ami együtt bevált: több, mint 25 traktort adtam el 4 szőlőkombájn társaságában az első évben, végül az adott év kertészeti gépértékesítésének 50%-áig jutottam. Ez ugyanolyan fontos siker volt, mint évekkel később annak a közel 700 millió forintos erő- és munkagépcsomagnak az értékesítése a Szentistváni Mezőgazdasági Zrt.-nek, amivel akkor cégen belüli rekordot állítottam be.
Gépátadás az Egri Korona Borház partnerünknek – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
A mezőgazdaság robbanásszerűen fejlődik. Értékesítőként mi a stratégiád? Megpróbálsz minden területet átfogni, vagy inkább részterületek specialistájaként segíted a gazdáidat?
V. Zs.: Amit kiemelt területnek látok és amiben a tapasztalataim szerint a lehetőségek kiaknázásához a magyar gazdák 99,9%-ának segítségre van szüksége, azok a precíziós gazdálkodáshoz tartozó technológiák. Hogyan használják a munkagépeket, hogyan készítsenek térképes formátumban kijuttatási és vetési terveket. Bárány Balázs kollégámmal úgy döntöttünk, hogy a gazdáinknak segíteni fogunk mindebben, így saját elhatározásból, önköltségre elvégeztük a Precíziós Gazdálkodási Szakmérnök szakirányú továbbképzést, hogy naprakészek legyünk, magabiztos tudással tudjunk segíteni a partnereknek ilyen kérdésekben is. Most már ez is adott.
Varga Zsolt egy New Holland traktoron – fotó: AGROTEC Magyarország Kft.
Ezt a szakmát mennyire lehet összeegyeztetni a családdal?
V. Zs.: Elhatározás kérdése. 2013-2015 között szervizmérnökként állandóan úton voltam, akár havi 10 ezer kilométert megtettem. Ekkor határoztam el, hogy a folytatásban ügyelni fogok az egyensúlyra, mert szeretném látni a családomat, a gyerekeknek apa kell. Ezért bár mindig felveszem a telefont a partnereknek, azóta tartom magam ahhoz, hogy délután 4 után a nap már a családomé. Mindez anélkül sikerül 99%-ban, hogy a partnerek bármi kárát látnák. Nagyban leegyszerűsíti mindezt, hogy gépértékesítőként magunk oszthatjuk be az időnket, megbecsülnek minket, a saját belátásunk szerint dolgozhatunk a gazdákkal, a gazdákért. Ez a rugalmasság kell ahhoz, hogy a munka visszaadjon, ez különösen igaz volt abban a nehéz időszakban, amit a járvány, majd a háborús ellátási problémák okoztak mindenhol a mezőgazdaságban. A legfontosabb számomra az volt, hogy a gép lehető legrövidebb idő alatt beérkezzen a partnernek, a munkájára ne legyen panasz, és közben magánemberként is egyensúlyban maradjon az életem. Ez az AGROTEC és a New Holland mezőgazdasági gépek párosával a nehézségek idején is igaz volt, egy átlagos évben még gördülékenyebben halad minden. Az AGROTEC Magyarország előnye, hogy itt nemcsak dolgozni lehet, hanem olyan a környezet, hogy tudod szeretni, amit csinálsz. Olyan motiváció ez saját magunknak, amit éreznek a partnerek is.
Cikkünk megjelent az agroinform.hu oldalon.